النجاح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

hanan kraya

اذهب الى الأسفل

hanan kraya Empty hanan kraya

مُساهمة  hanan الخميس مايو 28, 2009 11:19 am

Beschrijving
Een jongen bindt de strijd aan tegen het noodlot. Een zomerse ochtend lang vecht hij met opeengeklemde kaken, met alle middelen die hem ten dienste staan. De oorlog wint. Of het leven. Het is maar hoe je het bekijkt.Vlaanderen, zomer 1939. De oorlogsdreiging neemt tastbare vormen aan, de mobilisatieoproepen regenen over dit land, waar al een generatie eerder nagenoeg alle jonge mannen door het oorlogsgeweld zijn weggevaagd.De wat kleine, tengere Bing weet daarvan niets. Hij weet wel dat zijn grote broer Moon als soldaat vertrokken is , en dat zijn moeder sindsdien niet meer uit haar slaapkamer komt. Zijn zus twijfelt eraan of ze Moon ooit nog zullen terugzien. Bing wil niet twijfelen. Moon komt terug en dan zal Bing zelf een grote broer zijn, een voetballer als Moon.Dani Bennoni is Moons grote voetbalheld. Dani Bennoni zal Bing moeten leren voetballen, ook al lijkt dat een onbegonnen zaak. Maar dan ligt er ook voor Dani de gevreesde oproep.Bing wil het lot bezweren, en hij doet dat met al zijn vermogens. Hij intrigeert, hij konkelt, hij perst af, bijgestaan door zijn boezemvriend Lenny, die weliswaar een te kort been heeft, maar niet op zijn achterhoofd is gevallen. De twee vechten tot het bittere eind.Het zou geen Moeyaert zijn, als dit het hele verhaal was. Zijn taal is helder, zijn woorden weloverwogen, maar juist tussen die bedrieglijk eenvoudige regels zit een tweede waarheid. Een ander verhaal, dat niet minder intens en heftig is.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie:
De tienjarige Bing vraagt aan de voetballer Dani Bennoni hem te leren voetballen, liefst vandaag nog. Dani weigert omdat Bing geen voetbalbenen heeft. Bing en zijn vriend Lenny gaan daarop naar Martha, die een oogje heeft op Dani, om haar iets te vertellen. De jongens liegen niet, maar door woorden te verzwijgen, anders te interpreteren of te zeggen wat de tegenpartij wenst te horen, hitsen ze Dani en Martha, samen met haar vriendinnen, tegen elkaar op. Waarom ze dat doen, wordt langzaam ontraadseld. De tienjarige Bing en zijn vriend zetten in dit ik-verhaal de volwassenen meesterlijk naar hun hand. Achter de sobere, suggestieve woorden en subtiele verwijzingen schuilen geheimen, verborgen emoties en seksuele verlangens. De stijl is eenvoudig, direct en lichamelijk, met veel aandacht voor mimiek, kleine bewegingen, geuren en geluiden die emoties ondersteunen of prijsgeven. Het verhaal speelt op een dag in de zomer van 1939, terwijl de oorlog stilaan dreigend dichterbij komt. Het boek slorpt de lezer op, ontroert en grijpt aan. Dit is een literaire parel voor jongeren vanaf 13 jaar.

Boekverslag Gerbrand Bakker
Perenbomen bloeie

Gegevens over de schrijver
Geef aan de hand van naslagmateriaal, recensies, internet, enz. enige informatie over de schrijver, zijn leven, zijn werk e.d.

Gerbrand is geboren in 1962 te Amsterdam. Hij volgde zijn opleiding voor Cultureel werker en studeerde daarna Nederlandse taal en letterkunde. Toen hij 30 jaar was had hij nog geen flauw idee wat hij wilde worden. Zo begon hij met schrijven van gedichten, toneelstukken, filmscripts en kinderboeken. Gebrand brak door met zijn boek Etymologisch woordenboek voor beginners (1997), dat gevolgd werd door het tweede boek van Etymologisch woordenboek voor beginners (1998). Zijn eerste jeugdroman Peren bomen bloeien wit is inmiddels ook al in het Duits vertaald en ook daar een succes. Gerbrand is behalve schrijver ook ondertitelvertaler en schaatstrainer.

Bibliografie
De volgende boeken heeft de schrijver nog meer geschreven (maximaal 5)?

Etymologisch woordenboek voor beginners, Het tweede etymologisch woordenboek voor beginners, Hoe het karretje carrière maakte.

Naslagmateriaal
Welke boeken, internetpagina’s, artikelen heb je gebruikt voor dit boekverslag? Concreet aangeven.

Peren bomen bloeien wit. Alleen het boek, daar staat alles in geschreven wat je nodig hebt.

Gegevens over het verhaal
Vorm: Levensverhaal
Genre: Roman
Thema: ?
Ben je door het verhaal anders over het thema gaan denken? Leg uit.

In welk gebied (land, streek, omgeving, stad) speelt het verhaal zich af?
Nederland, Noord – Brabant, Boerenlandschap.
In welke tijd (jaren, eeuw, aangeven) speelt het verhaal zich af? Hoe weet je dat?
1994-1998 Gerson was 10 jaar in het begin van het jaar, en toen hij dood ging stond op zijn grafsteen 1984 – 1998. En waar hij dood gaat stopt het verhaal ook.

De hoofdpersonen?
1. Wie zijn de belangrijkste personen? Gerard, Kees, Klaas en Gerson.
2. Wat vind je van het gedrag van de hoofdpersoon? Wat zou jij hetzelfde of zeker anders hebben gedaan? Hoe dan?
Ik zou het denk ik het zelfde doen, want je kunt nu niet weten hoe je zou moeten doen en ik hoop dat ik dat ook niet hoef te doen.
3. Met welke persoon in het verhaal kon jij het meest meeleven? Hoe komt dat?
Gerson, hij is het kleine broertje net als ik. Hem is iets overkomen net als ik vaak heb gehad. En zijn broers weten niet goed in het begin daar mee om te gaan net als mijn Broer en Zus.
De bijpersonen
Wie zijn de bijpersonen en vertel in 10-20 woorden welke rol zij spelen in het boek.
1.Daan, de hond hij is de beste vriend van Gerson. Hij word ook zijn blindgeleidehond.
2. Oma, zij maakt een beslissing waar ze de rest van haar leven spijt van krijgt. Zij speelt het moederige type omdat Klaas, Kees en Gerson die niet hebben.
3.Harold, de verpleger van Gerson in het ziekenhuis. Hij is de man die Klaas en Kees probeert uit te leggen hoe je met een persoon als Gerson het beste om kunt gaan.
Hoe loopt het af met de hoofdpersonen en hun probleem/problemen?
Slecht, Gerson pleegt zelfmoord en het probleem is daarbij niet bij opgelost maar alleen vergroot.
Wat vind jij van deze afloop: had je deze afloop verwacht of iets anders, ben je tevreden met deze afloop?
Deze afloop kan helemaal niet want ze zeggen precies wat er gebeurt maar Klaas en Kees die er op dat moment niet bij waren die vertellen het boek. Maar voor de rest vind ik het een geweldig boek!
De titelverklaring
Waarom heeft de schrijver, volgens jou, dit boek deze titel gegeven?
Toen ze op weg gingen naar oma en opa wilde Gerson en Gerard de lange weg rijden om te zien welken bomen daar stonden. Omdat ze die weg zijn gereden hebben ze een ongeluk daar gekregen, het begon dus met die perenbomen.
Past deze titel bij het boek? Waarom wel/niet?
Ja, het is een boek met een eigen karakter daar past zo’n titel dus wel bij.

Aan welke andere titel had je gedacht? Waarom?
Van geluk naar verdriet, toen ze op weg naar oma en opa gingen waren ze stuk voor stuk gelukkig, maar toen ze onderweg waren sloeg het de hele andere kant op.
]

hanan
زائر


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى